FGC operarà el servei de Rodalies de Lleida a partir del 2024
Transformarà l'actual R12 en les l'LR3 i LR4
El Govern ha adjudicat a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) la gestió del servei de Rodalies de Lleida a partir del 2024 i transformarà l'actual R12 en les l'LR3 i LR4. Així ho ha anunciat aquest dimarts el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, en la roda de premsa posterior al Consell Executiu, on ha assegurat que la gestió de Rodalies de Lleida és "l'avançada" del model per a tot el país, "operat i gestionat des de Catalunya", ha manifestat. Entre els plans del Govern, hi ha doblar les expedicions entre Lleida i Cervera en passar de les 6 actuals a 12 i incrementar els viatges entre Cervera de 3 al dia fins a 5.
El vicepresident del Govern ha emplaçat el govern espanyol a concretar el "traspàs complert" de Rodalies després del "traspàs de fireta del 2009" i ha deixat clar que ho plantejarà en cada reunió bilateral amb l'executiu de Pedro Sánchez. "La ciutadania no es mereix l'actual servei que està prestant Renfe a Catalunya", ha subratllat.
Puigneró ha explicat que se substituiran els trens més antics i s'incorporaran quatre noves unitats, més "sostenibles" i amb serveis a bord, com la connexió a Internet a través del wifi. Amb tot, el Govern treballa amb una previsió de més de 450.000 viatgers el 2026, xifra que representa un 55% de la demanda ferroviària respecte el 2018, les darreres dades anteriors a la pandèmia disponibles.
Per a l'alcaldessa de Tàrrega, Alba Pijuan, aquest traspàs de la línia R12 "és una notícia positiva que ja es va anunciar fa un any i que ara han acabat de concretar". Pijuan ha explicat que "això també va passar amb la línia de Balaguer a la Pobla de Segur i realment el canvi ha estat increïble amb més usuaris i una major eficiència, de manera que espero que això també passi a la nostra línia, tan malmesa i amb tantes deficiències" . La primera edil de la capital de l'Urgell també ha valorat molt positivament que "es vulguin doblar les freqüències entre Lleida i Manresa, és una magnífica notícia perquè probablement, si també posen combois nous com han anunciat, això farà que millori més la facilitat de mobilitat sostenible entre els diferents municipis que ens trobem en aquesta línia i Lleida on moltes persones treballen o estudien, així com al revés ". En definitiva, per a Pijuan, "qualsevol millora a l'R12 serà molt benvinguda". Amb tot, ha recordat que quan l'any passat es va fer aquest anunci, es va dir que s'intentaria millorar el servei d'autobús entre els diferents municipis mentre no arribessin les millores i ha afegit que "crec que això en aquest primer any no s'ha fet, almenys no s'ha implementat el que hem demanat des de Tàrrega".
Per la seva part, l'alcalde de Bellpuig, Jordi Estiarte, ha assegurat que "aquest és un pas important per tenir una línia competitiva i digna del segle XXI després que durant dècades l'Estat espanyol no hagi tingut cap mena d'interès". Per a Estiarte, "el ferrocarril és inclusiu, democràtic i ecològic per la qual cosa cal potenciar-lo". L'alcalde d'aquest municipi de l'Urgell també ha recordat que el 2019 van impulsar la plataforma de municipis afectats per l'R12.